Op 23 april heeft GGZ Friesland de Galjaardprijs 2015 gewonnen. ‘Ik ben toch niet gek’ is de slogan van de GGZ campagne ’Niemand is zijn stoornis’. De campagne stimuleert bewustwording en tolerantie voor mensen met psychische beperking. Eén op de vier Nederlanders heeft daarmee te maken, toch hebben ze nog steeds last van stigmatisering en discriminatie. De Galjaardjury prees de aanpak, voorzitter Guido Rijnja: “Alles draait uiteindelijk om knetterhard contact. Wie authentiek communiceert heeft een verhaal dat wordt doorverteld. Dat kan alleen maar als het aansluit op de werkelijkheid.” GGZ Friesland won ook de publieksprijs. Bekijk de kick-off video. De Galjaardprijs wordt jaarlijks uitgereikt voor meest inspirerende, innovatieve en effectieve communicatie in het publieke domein.
Twittercop Rotterdam krijgt aanmoedingsprijs
Ook zijn twee aanmoedigingsprijzen uitgereikt aan Twittercop Rotterdam en de Veiligheidsregio Twente. Deze bijzondere inzendingen zijn echt ‘parels van publieke communicatie’ die extra aandacht verdienen. SRM en Hogeschool Utrecht stellen als ‘founding fathers’ van de Galjaardprijs hiervoor een opleidingsbon à 750 euro ter beschikking. De inspirerende wijkagent Wilco Berenschot van de Nationale Politie eenheid Rotterdam heeft de aanmoedingsprijs gewonnen voor manier waarop hij laagdrempelig contact zocht in zijn wijk.“ Ik denk digitaal en doe analoog”, aldus Wilco. Hij gaat de wijk in met een tafel en stoeltje als politiespreekuur, benut twitter en andere social media ten volle en gebruikt leegstaande panden als ‘pop-up’ politiebureau. Het resultaat: buurtbewoners kennen hun wijkagent, informeren hem over problemen in de wijk en hij tweet resultaten. Wilco: “De bewoner is partner in veiligheid’. Er is interesse vanuit het buitenland voor zijn aanpak. Bekijk de video.
Aanmoedingsprijs voor Veiligheidsregio Twente
De Veiligheidsregio Twente heeft de aanmoedingsprijs gewonnen met hun pilot over zelfredzaamheid en spoorveiligheid. De veiligheidsregio heeft bewoners in plaats van veiligheidsdiensten laten oefenen. Dat geeft nieuwe inzichten die in hun toolkit voor gemeenten staan.
De overige genomineerden voor de Galjaardprijs 2015 zijn ook inspirerende projecten: de Daniel den Hoed Stichting (Maak kanker kansloos), Gemeente Amsterdam en Red Alert Team (Witte heroïne), Gemeente Terneuzen (WhatsApp voor publiekscommunicatie), Ministerie van OCW, directie Jeugd, Onderwijs en Zorg en de directie Communicatie (Passend Onderwijs), Omring/meneer De Leeuw (THUIS), Samenwerkende waterpartners (Ons Water), Sense Noord-Nederland en SOA/Aids Nederland (Vrijfijn.nl). Meer over de 10 genomineerden.
Galjaarddag 2015
Dankzij de inzet van 14 provinciale en regionale voorselectiecommissies waren er dit jaar 64 inzendingen. Daaruit zijn 10 nominaties voor de Galjaardprijs geselecteerd. Die hebben zich op de Galjaarddag gepresenteerd. Deze pitches lieten zien wat het betekent om direct contact te hebben. Ook kwam het belang van authenticiteit en aanspreekbaar zijn, naar voren. En een slimme combinatie van inzet van sociale en klassieke media. Logeion organiseert de Galjaarddag die mede mogelijk wordt gemaakt door Neyzen Communicatie en de Hogeschool Utrecht. Dit jaar vond de dag plaats in het fraaie Museum voor Communicatie in Den Haag en was Ivar Nijhuis de communicatieman van het jaar de dagvoorzitter. Chiel Galjaard is naamgever van de Galjaarddag, hij was een kritische inspirator voor veel vakgenoten. Een pionier van het vakonderwijs over overheidscommunicatie en oprichter van Vereniging Voor Overheidscommunicatie, een voorloper van Logeion. De Galjaardlezing is gestart met zijn laatste openbare les in 1998 en toen hij in 2002 overleed is ter ere van hem de Galjaardprijs ingesteld. Meer informatie over de Galjaarddag vind u hier.