Galjaard inzendingen pure inspiratiebron

poppetjesDe eerste inzendingen voor de Galjaardprijs 2017 zijn binnen: een storytelling aanpak, een campagne over een gevoelig onderwerp, de inzet van Snapchat door de raad om jongeren te bereiken. Wie volgt? Ik ben benieuwd naar de rest! Zit er straks ook een aanpak voor een asielzoekerscentrum tussen, slimme nudges voor gedragsbeïnvloeding, een participatieproject of…? Weet je een interessant project, campagne of stevige communicatieactie in het publieke domein wat inspirerend is voor vakgenoten, innovatief qua aanpak en impactvol qua resultaat? Inzenden kan tot en met 17 maart 2017. Twijfel je nog over inzenden? Neem contact op met info@logeion.nl of je regiojury. In elke provincie speuren regiojury’s naar mogelijke, interessante inzendingen. Op www.galjaarddag.nl staat alle informatie.

Erfgoed gaat leven met storytelling

1.-Logo-Gulpen-Wittem1De Limburgse gemeente Gulpen-Wittem bekend van fraaie vakwerkhuizen, gulpener bier, actieve schutterijen en het mooie landschap beet het spits af met een inzending over de inzet van storytelling voor hun erfgoed. Met 287 rijksmonumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten en buitenplaatsen, allerlei streekproducten en eigen tradities zijn ze trots op hun culturele erfgoed. Dat is echt onderscheidend voor deze gemeente. De campagne ‘Vakwerk: Lijnen tussen heden en verleden’ zorgt nu voor verbinding tussen mensen, verhalen en plekken. Het erfgoed komt voor toeristen en inwoners tot leven in woord en beeld via verhalen van de bierbrouwerij, schutterij, molenaar, enz. Ook bieden ze een podium aan iedereen die (veelal vrijwillig) bezig is dit erfgoed in stand te houden.

Communiceren over ’n gevoelig onderwerp

Logo-Taskforce-Kindermishandeling#Ikkijknietweg is de tweede inzending. In 2016 deed de Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik een indringende oproep: ‘Kijk niet weg. Kom in actie bij een vermoeden van kindermishandeling’. Want, een mishandeld kind heeft maar één persoon nodig om de cirkel van geweld te doorbreken. Bij de #ikkijknietweg campagne in de week tegen Kindermishandeling zorgde HollandSpoor voor de overall-strategie, regie en coördinatie, de mediastrategie en de woordvoering. Boomerang Create nam de online-strategie en videoproductie voor zijn rekening. En 2twintig public relations organiseerde het kick-off event en de human interest media. Bijzonder is de inzet van virtual reality / 360-graden video. Door het bekijken vanuit twee oogpunten te koppelen aan 360-graden technologie.

Inzet snapchat om jongeren te bereiken

3.-Gemeente-AlmereDe Raad van de gemeente Almere wil meer jongeren bereiken. Om te weten wat er onder hen leeft en om uit te leggen waarom politiek ook voor hen interessant is. Snapchat is daarvoor tegenwoordig hét kanaal. Maar hoe pak je dat aan? Over deze uitdaging gaat de derde inzending voor de Galjaardprijs. Hoe zorg je ervoor dat jongeren je gaan volgen? En vooral ook, hoe laat je een gemiddeld raadslid in 10 seconden zijn punt te uitleggen! Meer weten over de Almeerse aanpak?
Alle inzendingen voor de prijs komen op de Galjaardsite en elk jaar komt een boek over de parels uit. Vorig jaar waren er ruim 50 inzendingen, een prachtige bron van inspiratie voor ons vak. Ook de 2017 inzendingen vormen een steeds verder groeiende inspiratiebron.