Zuyderland Live! wint Galjaardprijs 2017

 Stef Petit , manager Communicatie en Marketing van het medisch centrum Zuyderland neemt de Galjaardprijs 2017 in ontvangst met zijn team.

Stef Petit , manager Communicatie en Marketing van het medisch centrum Zuyderland neemt de Galjaardprijs 2017 in ontvangst met zijn team.

De ontknoping na een inspirerende Galjaarddag met fraaie pitches van vijf finalisten, een interessante lezing en discussie is dat het ziekenhuis Zuyderland de Galjaardprijs wint èn de publieksprijs met 39% van de 6426 stemmen. Met een simpele I-phone operaties filmen en via een livestream op Facebook tonen en live vragen erover beantwoorden… Dat is een wereldprimeur om de werkelijkheid op deze wijze centraal te stellen. Het vereist lef, zeker in een organisatie waar openheid niet vanzelfsprekend is.

Inzendingen op niveau

Er waren dit jaar goede inzendingen die een fraai beeld geven van de ontwikkelingen in ons vak. De inzendingen zijn eigenlijk zonder uitzondering inspirerend voor vakgenoten, vaak ook innovatief qua aanpak en impactvol. Er wordt nog weinig echt geëxperimenteerd, de meeste inzendingen zijn geen ‘game changer’. Het zijn gedegen aanpakken die vaak gebruik maken van nieuwe inzichten en technieken slim benutten. De onderbouwing van het effect blijft het lastigste punt. Maar het totaal aan inzendingen is een heerlijke inspiratiebron voor wie in of voor de publieke sector werkt.

Galjaardlezing

Koos Janssen, burgemeester van Zeist hield op de Galjaarddag een lezing wat de overheid nodig heeft om de democratie te vernieuwen, daarna volgde een interessante discussie onder leiding van Frithjof de Haan over ‘echt luisteren, minder roepen en meer verbinden, over kracht en kwetsbaarheid, over lef en ruimte laten’. Dit sloot mooi aan bij zaken die de thema’s die ook bij de inzendingen naar voren kwamen. Lees hier de volledige lezing op de site van Logeion.

Vijf sterke finalisten

  • CityLab010 uit Rotterdam geeft dromers, denkers en doeners oline en offline ruimte voor de stad van morgen. ‘Wie weet beter wat Rotterdam nodig heeft dan Rotterdamers zelf?’.
  • Week tegen de Kindermishandeling is een dialoog over gestart om niet weg te kijken. De 360 graden You Tube filmpjes laat zien dat 1 iemand het verschil kan maken.
  • Zuyderland Live! geeft met live video’s van operaties een kijkje achter de schermen bij het ziekenhuis, een primeur in de wereld.
  • de Centrale As, het grootste infraproject in Friesland stimuleert beleving, betrokkenheid en begrip en weet zo weerstand om te buigen.
  • 113 zelfmoordpreventie doorbreekt het taboe met de ‘vraag van je leven, want elk gesprek begint met de juiste vraag. Een effectieve aanpak.

Prijzen

Na de goede pitches van de finalisten -soms met ervaringsdeskundigen- moest de jury de winnaar kiezen, een lastige taak. Zuyderland won omdat ze de werkelijkheid centraal stellen en hun aanpak van lef getuigt. Toen bleek dat ze ook de publieksprijs hadden gewonnen.
De lustrumcampagne Bob 15 jaar was geen finalist maar de Bob campagne kreeg een eervolle vermelding vanwege de meerjarige goed onderbouwde, effectieve publieksbenadering.
Download en bekijk hier het volledige jury rapport.