Als oud voorzitter van de Galjaardcommissie blijf ik dit een speciale prijs vinden. De inzendingen illustreren zo mooi interessante ontwikkelingen in het vak. De jury was unaniem en reikte de prijs uit aan ‘We Live Here’ van de gemeente Amsterdam omdat dit project op aansprekende wijze deuren heeft geopend. ‘Bring Back The Youth (#BBTY) was de publiekslieveling. Elk jaar etaleren de inzendingen innovatieve, inspirerende en impactvolle communicatie in het publieke domein.
‘We Live Here’
Het begon voor de gemeente Amsterdam in 2017 allemaal met de vraag: Wat zou je met communicatie kunnen doen tegen overlastgevend gedrag op de Wallen en voor het verbeteren van de leefbaarheid? Hieruit ontstond in samenwerking met de buurtbewoners het project ‘We Live Here’. Eén van de buurtbewoners, Edwin Scholvinck, nam verrukt en verbaasd de Galjaardprijs 2019 in ontvangst: “We zijn begonnen met niks, eigenlijk met maar een paar bewoners. En blijkbaar deden we iets goed in onze communicatie, want op een gegeven moment stonden de The New York Times, BBC en een documentairemaker uit Polen op de stoep. Nu ben ik naast trotse bewoner ook nog eens de winnaar van de Galjaardprijs 2019!”
Publieksprijs 2019
Het project ‘Bring Back The Youth’ (#BBTY) van de gemeente Rijssen-Holten won de Publieksprijs. In totaal zijn 3.688 stemmen uitgebracht en 38 procent hiervan was voor ‘#BBTY’. Gemeente Rijssen-Holten trok de stoute schoenen aan en ging uit hun comfortzone met het vraagstuk: Hoe blijf je als gemeente aantrekkelijk voor jongeren voor nu en in de toekomst? Karlijn Schabbink van de gemeente Rijssen-Holten: “We zijn heel verrast, superblij en megatrots. En ik hoop dat we met z’n allen nog heel veel blijven doen en durven doen om echt in contact te komen met burgers.”
Galjaardjury en -finalisten
Juryvoorzitter Guido Rijnja toonde zich uitgelaten over de creativiteit en variëteit in de inzendingen: “Wie nog niet zeker wist dat alles in de overheid begint met communiceren, kan in deze etalage van vindingrijkheid zijn of haar hart ophalen. Prachtige parels, al mag de onderbouwing uitbundiger. Lichten boven de korenmaat!” De overige finalisten voor de Galjaardprijs 2019 waren: ‘Onze tunnel’ van Gemeente Rotterdam, de jeugdcampagne ‘Je bent één klik verwijderd van cybercrime’ van Politie Nederland en de ‘Wapeninleveractie Rotterdam’ van de politie-eenheid Rotterdam. De vakjury van de Galjaardprijs koos de vijf finalisten uit de 20 nominaties van de regiojury’s. In totaal zijn er 36 projecten ingezonden voor de prijs.
PubCom congres
De Galjaardprijs en de Publieksprijs zijn uitgereikt op 31 oktober tijdens PubCom19, het Nationaal Congres Publieke Communicatie. De volledige breedte van de publieke communicatiepraktijk kwam aan bod . De dag stond in het teken van polarisatie en de rol van de communicatieprofessional. De Galjaardprijs is vernoemd naar Chiel Galjaard. Hij was hoofd Voorlichting van de gemeente Den Haag, maar vooral opleider. Logeion organiseert al 20 jaar deze prijs en dag over ontwikkelingen in de publieke communicatie, die voorheen de Galjaardag heette.