Nominaties Galjaardprijs 2014 nader belicht

Uit 30 inzendingen zijn dit jaar vijf projecten voor de Galjaardprijs genomineerd, uiteenlopende parels van ons vak. De jury licht toe waarom juist deze projecten hun energie geven. Meer weten? Kom naar de Galjaarddag op 17 april!
project do'orgaan

De Nederlandse Transplantatie Stichting met het theaterconcept Project Do’orgaan

Oud-Galjaardprijs winnaar Maarten van Wieringen vertelt over de nominatie: “Het project Do’orgaan van de Nederlandse Transplantatiestichting (NTS) is een voorbeeld van een campagne die een moeilijk maatschappelijk issue vertaalt naar een prettige en laagdrempelige campagne. Het project opereert vanuit een duidelijke probleemstelling, sluit aan op de belevingswereld van de doelgroep en wil niet een mening opdringen maar bewustzijn creëren” (lees hier verder).

Gouda bruist

de Ideeënbrouwerij met het sociale platform Gouda Bruist

“Gouda Bruist. Alleen van de naam word je al enthousiast en nieuwsgierig” aldus de laatste Galjaardprijs winnaar Arjen van Leeuwen. “ Als je de site bezoekt, ben je te gast in een bruisende stad, Gouda, waar heel veel leuke, kleine en grote projecten de ruimte krijgen. Er zijn heel grote initiatieven, maar ook heel kleine en er is voor iedereen plek die een idee heeft en deze wil delen. Op de site staat dan ook: ‘ontmoetingsplek voor iedereen die bij wil dragen aan meer plezier, creativiteit en verbondenheid in Gouda’. Met ruim 1000 leden en meer dan zestig regelmatig terugkerende initiatieven is Gouda Bruist, in 2010 begonnen, het zichtbare kloppend hart van Gouda. Als je op de site bent geweest zou je graag in Gouda willen wonen!” (lees hier verder).

noord brabant b-riders

de Provincie Noord-Brabant met de wervingscampagne B-Riders ‘no waste’

“Hoe krijg je forenzen uit de auto op de fiets?” Paul Tissingh van de Galjaardjury zegt: “het is het soort van gedragsverandering waar menig communicatieprofessional zich op stuk bijt. Niet de campagne B-riders ‘no waste’ van de provincie Brabant. Het fietsstimuleringsprogramma was binnen een maand na lancering van de campagne overtekend, met 1.700 deelnemers” (lees hier verder).

Henk ontwerpt

Gemeente Enschede met het traject Henk Ontwerpt

Oud-winnaar Miranda Mulder vindt ‘Henk ontwerpt’ van de gemeente Enschede een kleine parel. “Een klein project, maar een inspirerend voorbeeld van de factor C gedachte! In een wijk moet een stuk groen heringericht worden. Aan de bewoners worden ambtenaren van de gemeente voorgesteld die kunnen helpen bij het ontwerp. De bewoners kiezen voor Henk. En Henk gaat met de buurt aan de slag. Hij maakt de gemeente persoonlijk, komt naar de mensen toe. Tekent en ontwerpt aan hun keukentafel. Hoort en vertaalt hun eigen ideeën en wensen. Via Facebook en andere kanalen houdt Henk de bewoners op de hoogte over de voortgang” (lees hier verder).

rws sociale media

Rijkswaterstaat met sociale media project the next level.

 

 

 

Op 17 april strijden deze parels van publieke communicatie om de Galjaardprijs 2014 in het stadhuis van Utrecht. Naast de vakprijs is er een publieksprijs en indien de winnaar was getipt, wordt de SRM Gouden Galjaard tip uitgereikt. Dit jaar verzorgt Annemarie Jorritsma de Galjaardlezing. Klik hier voor meer informatie.