Laatste week: inzending cases Galjaardprijs!

Ken jij of werk jij aan een communicatieproject in het publieke domein dat aandacht verdient, omdat het inspirerend, innovatief en effectief is? Inzenden kan nog tot en met 17 maart 2017. De Galjaarddag biedt een mooi podium, waar we vakgenoten en anderen laten zien wat er te halen is in communicatieland. Aarzel niet en vul het formulier in op de website van de Galjaarddag: www.galjaarddag.nl. Twijfel je over inzenden? Neem contact op met Bianca info@logeion.nl je regiojury of Monique, vz. Galjaardcie info@neyzen.nl.

Impressie eerste Galjaardprijs inzendingen

‘Beleving’ komt bij verschillende inzendingen terug via storytelling, vlogs of iets zelf ervaren. En dat je jongeren bereikt via virtual reality of Snapchat. Verder communiceren in het eigen dialect, en een andere rolverdeling tussen overheid en burgers, en inzet voor de maatschappij. Hieronder een eerste impressie van de inzendingen, die staan ook op www.galjaarddag.nl. Er zit nog het nodige ‘in de pijplijn’, de afgelopen jaren kwamen de meeste inzendingen kort voor de deadline binnen. Dat zal dit jaar niet anders zijn. Het totaal vormt elk jaar een prachtig divers palet van inzendingen die innovatief zijn qua aanpak, die impact hebben en vakgenoten kunnen inspireren.

Virtual reality maakt jongeren bewust van risico’s

3d_logo_350x250Elk weekend sterven er twee jongeren in het verkeer door alcohol en/of drugsmisbruik. Stichting Responsible Young Drivers Nederland is een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Maar hoe bereik je 14-16 jarigen met een impactvolle boodschap? Virtual Reality experience 3D Tripping heeft 18.000 jongeren in 300 gelegenheden op een creatieve manier de risico’s laten ervaren. Ruim 90% van de jongeren liet weten erg onder de indruk te zijn en hun gedrag positief aan te willen passen op basis van de ervaring.

Mobiliteitsvisie anders ontwikkelen

trendsportalDrones, zelfsturende auto’s, elektrisch rijden, 3D printen… welke invloed hebben deze trends op de mobiliteit in de toekomst? Trendsportal ontwikkelt met acht gemeenten, inwoners en netwerk van professionals de mobiliteitsvisie van Noord-Limburg met een andere kijk op verkeers- en vervoers vraagstukken, een gezamenlijke ambitie, thema’s en pilots.

Minder brandwonden carbidschieten

wie-is-de-bockCarbidschieten is een traditie in Drenthe (met Unesco status). De populariteit van carbidschieten groeit en daarmee het aantal brandwondenslachtoffers. De campagne ‘Wie is de BOCK?’ van de brandweer Drenthe wil bij een moeilijk te benaderen doelgroep de veiligheid verhogen en het aantal ernstige brandwondenslachtoffers sterk terugbrengen. Dit is gelukt met een zeer beperkt budget en inzet van middelen in de eigen taal/dialect.

Dialect: ‘Plat kalle, dao liers de get van!’

kalplatmitmichDe campagne ‘Kal Plat’ stimuleert het dialect in de gemeente Eijsden-Margraten, omdat dit echt bij de identiteit van de gemeenschap hoort. ‘Kal Plat’ brengt het wetenschappelijk bewezen, positieve effect van het gebruik van dialect onder de aandacht, zonder het aan iemand op te leggen. De gemeente richt zich vooral op ouders met jonge kinderen en wil duidelijk maken dat het spreken van Nederlands en dialect prima samen gaan.

Politievlogger Jan-Willem

PolitievloggerJan-Willem is een jonge, gepassioneerde politieagent die in Almere-Buiten bij de eenheid Midden-Nederland werkt. Via YouTube betrekt hij bewoners bij zijn werk. Want, de legitimiteit van de politie valt en staat bij het draagvlak onder burgers. Open, transparant en verbinden, daar gaat het om. De vlogs geven een beeld van zijn werk. Van een vrouw helpen die onwel wordt in haar woning, tot een verdachte na een beroving aanhouden.

Zaanse verhalen over maatschappelijke initiatieven

zaanse-verhalenDe gemeente Zaanstad is trots op eigenzinnige Zaankanters die met een positieve insteek en doorzettingsvermogen hun buurt verlevendigen en creatieve oplossingen bedenken voor maatschappelijke problemen. Stadsreporters Mandy Pijl en Sarah Vermoolen (afb.) speuren onder de naam ‘Zaanse Verhalen’ naar deze mensen, op de fiets gaan ze overal langs. Ze vertellen hun verhaal online en de site is gekoppeld aan een fysiek podium dat maatschappelijke initiatieven met elkaar verbindt.

PFZW campagne betere wereld

pfzwWie in zorg en welzijn sector werkt, doet dit veelal niet voor het geld, maar vanuit een intrinsieke motivatie. Gewoon om mensen en de wereld beter te maken. Voor jongeren is een pensioen geen erg relevant onderwerp. Maar ze zijn wel geïnteresseerd in een betere wereld. De stichting PFZW is het pensioenfonds voor en door de sector Zorg en Welzijn. Via je pensioenfonds kan je ook de wereld beter maken, vanwege de kracht van geld. PFZW vraagt in de campagne ‘Betere wereld’ wat pensioen deelnemers belangrijk vinden en investeert bv. in schoon water voor een leefbare, duurzame wereld.

Inwoners organiseren evenementen rond verkeersader

De-Centrale-AsDe Centrale As is de nieuwe dubbelbaans autoweg tussen Dokkum en Nijega. Inwoners van Noordoost-Fryslân brachten allerlei ideeën in voor activiteiten rond de opening van de weg, die zijn gebundeld in het programma ‘Foarút oer de As’ (Vooruit over de As). Nog voor de weg oktober 2016 officieel open ging, waren er rond de zomer vier evenementen met hoge bezoekersaantallen: een culturele busreis, iepenloftspul, sportevenement en een 9 kilometer lange handelsroute. De organisatie lag bij de inwoners zelf en de projectorganisatie faciliteerde.

‘Peelgeluk’ om Meijel op de kaart te zetten

peelgelukOm het mooiste dorp van de Peel nog meer tot leven te brengen is met crowdfunding ‘Peelgeluk’ opgezet. Inwoners, ondernemers en de gemeente Meijel organiseren samen activiteiten om op allerlei manieren te laten zien wat het dorp in huis heeft. Bij ‘Peelgeluk’ staat de emotie centraal. Het gaat om de beleving, dat de bevolking en toeristen het ‘Peelgeluk’ ervaren.

De eerste drie inzendingen

In een bericht van 9 februari zijn de drie eerste inzendingen belicht. De kleine gemeente Gulpen-Wittem beet het spits af: met ‘Vakwerk: Lijnen tussen heden en verleden’ brengen ze via storytelling hun erfgoed tot leven. De tweede inzending ging over een gevoelig onderwerp: de campagne #ikkijknietweg van de Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik. En de derde inzending betrof de inzet van het nieuwe medium Snapchat door de Raad van Almere om zo jongeren te bereiken.