Inspirerende winnaars Galjaardprijs 2016

winnaargaljaardprijs‘JIJ & Overijssel’ heeft 21 april de Galjaardprijs 2016 gewonnen, de prijs voor de beste communicatie in het publieke domein. De jury was vol lof, omdat ze actief op goede ideeën uit de samenleving jagen, ze naar het Provinciehuis brengen en zo de kloof tussen inwoners en provincie verkleinen. ‘Almere zoekt pleegouders’ won de publieksprijs met 43% van de 4.404 stemmen voor een sympathieke crossmediale campagne om minstens 15 nieuwe pleeggezinnen te werven in Almere.

Verbindingen zijn de crux

Jij-Overijssel-winnaar-245x254Juryvoorzitter Guido Rijnja over JIJ & Overijssel: “Wat wordt op dit moment het meest van dit communicatievak gevraagd? Verbind wat we ‘buiten’ noemen naar ‘binnen’. Maak duidelijk wat invloed je echt waard is en laat je onverschrokken verrassen.” Heidie van den Brink van online communicatiebureau Boerdam is heel trots op het winnen van de prijs. “Ik ben trots en blij. Vooral dat het geduld en het doorzetten is gewaardeerd door de jury.” Bijzonder aan het project is de co-productie tussen een online communicatiebureau en de provincie. Ferenc van Damme, communicatiestrateeg bij de provincie vult aan: “Deze prijs is een bevestiging van de veranderende positie van communicatie in het maken van beleid.”

Aansluiten bij de werkelijkheid

Almere zoekt pleegouders’ won de publiekprijs met hun aansprekende aanpak. “Alle kinderen hebben recht op een veilige plek om op te groeien”, benadrukt Marga Tieken beleidsadviseur bij de gemeente Almere. Het startpunt was een landelijke campagne, die is in Almere samen met Vitree -met name Sylvia Huisman- ingevuld voor Almere. “In stadhuis van Almere klopt het hart van onze campagne, vandaaruit is een olievlekwerking ontstaan. De kern? Gewone pleegouders, zoals Ruth en Amy, zijn de beste ambassadeurs om nieuwe pleegouders te vinden. Het werkt, het is geloofwaardig.”

Inspirerende Galjaarddag

De andere drie finalisten voor de Galjaardprijs: gladheidsbestrijding gemeente Den Bosch, het Jongerenstadslab Den Haag en ‘NoorderBaanBattle’ hadden inspirerende presentaties met live verbindingen en de zaal werd betrokken. Het zijn echt parels van projecten. De jury had een hele klus om de winnaar te bepalen. Er waren dit jaar 54 inzendingen daaruit zijn 30 nominaties geselecteerd door 12 regiojury’s die de inzendingen uit hun regio beoordelen en de Galjaardcommissie die naar de landelijke inzendingen kijkt. De keuze wordt gemaakt op basis van de drie Galjaardcriteria: 1 Inspirerend voor communicatie vakgenoten, 2 Innovatief qua aanpak, 3 Impactvol qua resultaat.

Inzichten van Denise de Ridder

Na een jarenlange traditie van Galjaardlezingen was het dit jaar tijd voor een nieuwe aanpak. Jacqueline van de Sande (lid Galjaardcommissie en algemeen directeur Beaumont Communicatie) interviewde prof. dr. Denise de Ridder (hoogleraar Universiteit Utrecht) over de laatste stand van zaken op het vlak van gedragsbeïnvloeding. Gelardeerd met video fragmenten van haar ‘helden’ gaf Denise inzicht in hoe het zit met onze wilskracht, hoe we kiezen en hoe je nudges kan gebruiken. Als directeur van Self Regulation Lab doet ze al jaren onderzoek naar hoe mensen hun gedrag aanpassen. “Mensen vertrouwen veel te veel op wilskracht, dat is een illusie”. Maak het mensen makkelijk, speel in op gewoontegedrag, is haar boodschap.

Galjaardboek met verhalen

De Galjaardcommissie van Logeion organiseert elk jaar de Galjaarddag met de prijs en lezing en het netwerk van regionale jury’s. Meer informatie www.galjaarddag.nl
Miranda Mulder en Arjen van Leeuwen (oud winnaars en leden van de Galjaardcommissie) hebben een erg leuk boekje uitgebracht ‘Communicatieverhaal communicatieverhaalhalenhalen’ met 15 parels inzendingen uit 2015 en 13 smaakmakers uit het vak. Dit wordt een nieuwe traditie! Dit jaar vond de Galjaarddag plaats in het Provinciehuis Zuid-Holland in Den Haag en was Jeroen Koedam hoofd communicatie een prima dagvoorzitter. Het is mede mogelijk gemaakt door Videonieuwsbericht, Universiteit Utrecht en de provincie Zuid-Holland. De Galjaarddag is vernoemd naar Chiel Galjaard, pionier van het vakonderwijs over overheidscommunicatie en oprichter van een van de voorlopers van Logeion, de Vereniging Voor Overheidscommunicatie (VVO). Met zijn laatste les in 1998 is toen door VVO, SRM en HU de Galjaardlezing ingesteld en toen hij in in 2002 overleed is de Galjaardprijs ingesteld.